fredag 15 januari 2010

Morfar analiserar samband mellan makt och energi

Det där med bloggandet är kul. Nu som oftast vet morfar inte vad han skall skiva om och är han lika nyfiken som hans kära läsare vad det här skall leda till.
Bara man sätter igång kommer man väl på någonting, det ena leder till det andra och när jag har fått en liten poäng slutar jag. Blir liten stolt, läser om det, tycker att det inte var så dåligt för någon min begränsade kapacitet, blir min egen favorit supporter och tycker efter ett tag att det är gott för min självkänsla att göra en sån där ypperlig blogginlägg till.
Och då sätter morfar sig igen ovanför tangenterna och börjar med sina ovana fingrar trycka på knapparna i förhoppning att kreativiteten inte skall svika honom denna gång heller.
Så låt mig bara ta fram det som kommer nu. Politik? Kanske det. Polytik? Politik har inget med poly ( fler) att göra men med polis (stad, samhälle) så då vet ni det, men nej, det här är ett död spår.I alla fall idag.
Men, vi kan fundera litet mer om makt, det ligger ju nära politiken.

När jag var ung kom jag fram till insikten att pengar är ett substitut till makt.

Innan det fanns pengar, byte man varor och arbetskraft med varandra.Framför allt där fölk hade frekvent kontakt med varandra i städer och byar.Det urbana stadiet.
If you scratch my bäck ,I`ll scratch yours.
Kommunala anbudhandläggares gyllene regel.

Före produktbyte i tätbebyggelse fanns bara tamboskap, kvinnor och slavar att förhandla med och för att få utökad inflyttande och makt över andra.Nomadkulturens stadiet.

Och innan dess enbart den egen arbetsförmåga och kompetensen i att jaga och samla. Enkel maktkapitalisering i savann- och junglestadiet.
Den starkaste och smartaste jägare var också den första kapitalist.

Och där får vi plötsligt en anknytning till mina två tidigare bloggen.
ALLA SJUTGLADA PROLETÄRER OCH ANDRA VÄNSTERGUBBAR SOM VAR MED OCH MÖRDADE VÅRA VARGER ÄR KLASSFÖRRÄDARE, ÖVERLÖPARE OCH KRYPTOKAPITALISTER!

Den satt fint!

Vi fortsätter litet till på de där med arbete som var grunden till inflyttande och makt över andra.
Arbetet är enligt morfars uppfinningsrika sätt att resonera... Nej vänta...Innan jag glömmer det.. På tal om hjärnan och kapacitet, morfar förvånar alltid sina dykkompisar med att jag behöver så mycket mer vikter – flera kilo - för att sjunka, än andra i min storlek och omfång. Så var det för några veckor igen i Röda Havet. Jag brukar förklara det med att det finns en ovanligt stor lungvolym i min vältränade broilerkropp, men det finner mina, alltid mycket yngre, dykkompisar högst otrovärdig för någon med morfars gubbhydda. Däremot fann de en av killarnas hypotes att vara mycket närmare sanningen, som ponerade att det måste bero på minimalt innehåll i knoppen.

Dykning är inte alltid lika roligt.

Tillbaka till det där med arbete och makt för jag känner att vara något stort på spåret.

Arbete är en form av energi.
Voila!

Den som behärskar energi har makt.
PENGAR=SUBSTITUT FÖR MAKT=SUBSTITUT FÖR ENERGI.

Från den första vargdödare i början, som tack vara hans energi fick inflyttande och tacksamhet från de andra - för att han skaffade mat och ökad säkerhet och därmed indirekt köpte sig makt -, till dagens tungt beväpnade wolvpack. För de gör min rasrenhet bejakande(när det gäller vargar) kompis, den mäktiga energiminister Andreas, glad och tacksamt.

Och nu förstår jag varför smarta Centerpartiet efter valet tog hand om så löjliga departement som miljö och energi.

ALL MAKT UTGÅR FRÅN... ENERGI.

mj

Inga kommentarer: