fredag 18 juli 2008

Premiärblogg

I kraft av min höga ålder och livserfarenhet trotserar jag jantelagen och gör härmed kund att bloggens blogg, alla bloggens moder, är född.
Anledningen att jag skriver och släpper min hittillsvarande negativa inställning mot denna hybrid mellan kedjebrev och teenager dagbok är ett frustrerat behov att någon någonsin skall ta mig på allvar, kombinerad med en gränslös avundsjuka mot en yngre och därmed mindre erfaren vän som började med en egen blogg för en vecka sedan som redan på flera områden rankas som en av de mest populäre bloggen.(iamgaruda)
Kan han, kan jag.
Ovan och liten nervös inför denna tunga uppgift, tänker jag i all enkelhet börja i början… begynnelse. D.v.s. skapelse momentet . Om det här går bra tar vi liten aktuellare frågor senare.
Kära läsare var väl medveten om att nu kommer en hel ny världsomskakande teori se dagens ljus... M.F.J.-tesen!
I begynnelse (och långt innan) var Gud… Omnipotent d.v.s. allsmäktig och oändlig. Lika liten som man kan vara liten gravid eller mycket död m.m. finns det inga begränsningar på det absolute begrepp omnipotent. I begreppet oändlig kan det därför inte finnas ändliga tal som t.ex. fem eller en, så det är litet fel att tala om EN Gud. Logisk sedd finns det oändlig många gudar i den oändliga sfären.
Men eftersom jag i början lovade att håla det enkelt kör vi framöver med bara en allsmäktiga.
Den som kan allt, vet allt. Oändlighet är tidlös och innebär att allt som finns, redan har varit och kommer att bli igen. För den allvetande är det som ett oändligt reprisprogram. Urtråkigt! Gud hade det faktisk oändligt tråkigt och blev självklart oändligt deppig, kinkig och ledsen. Oändlighet har också nackdelen att man inte kan ta livet av sig inför detta oändliga lidande. Ingen tillgång till kuratorer, coacher, stödsamtal eller stimulansterapi heller.
Häng med nu, för här kommer mystiken in i bilden. Omnipotens kan också tolkas att ha makt att sätta allsmäktighet och oändlighet utomspel och bli enkelmäktigt.
Därför bröt Gud oändlighets regler, stoppade den helt enkelt och skapade tiden och varat….Big bang…Ett litet puff för Gud men en reell smäll för människan.
Allt var förprogrammerad, energi, materia, livet, utvecklingen och fri vilja. Evolutionen ledde så småningom till apor, människor och som kronan på verket, blonda arier. ( det sista skall jag återkomma till i en av de kommande bloggen)
När Gud såg att det var bra gjort bröt han reglarna igen, glömde helt sonika förprogrammeringen och började nyfiken njuta av serien om livet, med varje dag ett nytt avsnitt.
Synopsen är att vi har löst den klassiska frågan om mening med livet.
Mening med livet är ett underhållningsprogram för Gud/gudarna.
Nästa gång tar vi en liten mindre enkel fråga.

.M.F.J.(morfarjohan)

Inga kommentarer: