torsdag 31 december 2009

MORFAR SKRIVER ÅRETS SISTA BLOGG

ÅRETS SISTA BLOGG

Det har de flesta av mina läsare inte undgått att ett år gått och att vi snart rusar vidare mot nya djärva mål.
Det ät kutym att så här års litet vemodigt minna tiden som har gått. Många populära skribenter gör det, så morfar gör inte det.
Men misströsta inte ni klentrogna, låt oss blicka framåt istället och titta på vad som ser ut att bli ett mycket LÖFTESRIK år.
Alla partier som har sitt eget bästa för ögon och därför behöver röster, kommer att lova att allt skall bli bättre, om man bara röstar på deras parti. Det kommer de att under detta valår att upprepa, upprepa och upprepa.
Om vi har tur blir det små ordinära programsnuttar mellan all political commercialtime i TV- och radioprogram.
Ingen möda eller pengar – enligt tidningar kommer man att spendera all time high med pekunier för klienternas röster - kommer att sparas för att de sista månaderna av mandatperioden med ordens makt ändra det uppenbara: Att landet ligger ganska risigt till, att det inte alls har gått så bra och att det inte heller ser ut att bli bra på kort sikt heller, men...
”Lita på oss, för nu blir det som vi säger och det blir jättans, jättans bra. Lovat! Lovat på riktigt!
Det är sant att vi aldrig har hållet vad vi lovade i valkampanjen, men nu, nu verkligen, nu lovar vi på allvar att det blir som vi lovar. Ärligt med handen på hjärtat. Vi lovar, tro oss, lovar... lovar”

Och det räcker för att övertyga, åtminstone de 80 till 90 % av oss som offrar en valsöndag i vår korta sommar, för att allt skall bli så mycket bättre.
Morfar ger sig f.n på att om 80 till 90 % av folket inte var lätt korkade och godtrogna så skulle demokratin inte fungera.
Demokratin skulle naturligtvisst vara än mer perfekt om vi fick den där 10 till 20 % misstrogna också till vallokalerna för att därmed komma upp till 100 %. (som i de gamla öststaterna)

Morfar vet hur man gör.

Denna kategori fångar man med löften som man HÅLLER!

Tänk om de borgliga partier - som samtidigt med förre valet hade ett referendum om att INTE införa trängselskatt - även hade lovad det som blev ett faktum, att man en vecka efter man van valet, SKULLE besluta om att införa den!

Eller en annan vinnare: Tänk om Alliansen vid förre valet hade lovat att SÄNKA pensionen för pensionärer.

En höjdare till: Vi lovar att vårt parti har integriteten så högt ställd, att våra riksdagsmän när de offentligt förklarar att FRA-lagen strider mot deras SAMVETE, i nästa veva (i plenum) gråtande ge fasiken i deras samvete och underordnar det karriären.

Eller lovat att man skulle ge begreppet rättvisa och jamlikhet inför lagen ett nytt innehåll under mandatperioden, med beslutet att löntagarkollektivet får ett LÄGRE skatteuttag än övriga.

En till som är fin: Vi lovar att ha kvar kärnkraften och att utveckla den än mera.

Hade man lämnat dessa löften förre valet, så hade man stolt kunna gå till årets val med mottot:

VI GJORDE SOM VI LOVAT!

Morfar har en gång gjort ett löfte som håller än. Det var när jag lämnade mitt första fädernasland och blev utlänning i mitt nästa, Sverige.
Löftet var att jag helig lovade att genom utvandringen höja intelligensnivå i två länder. Det står sig än!

mj

PS. Jag hör just Jim Clansy på CNN läsa upp nyårslöften.En dam lovar att för varje kyss ge tre tillbaka.Morfar har kvar den holländska vanan att alltid kyssa tre gånger när jag kramar.
Om jag träffar damen få jag inte glömma en handduk.

1 kommentar:

Gun Svensson sa...

Tack för alla goda skratt du lockat mig till! Och ett riktigt gott nytt decennium tillönskar jag dig.