tisdag 2 mars 2010

MORFAR SVARAR PÅ BREV





Morfar har fått ett brev från en partidignitär/god vän som skrev att han mår illa av bilderna i förre inlägget och frågade om sammanhanget med texten bredvid.
I Holland står idag en man till svars för att ha mördat hundratusental människor i Jugoslavien.Hur rättegången slutar vet vi inte men en sak är säker:Han får en rättvisst behandling enligt en civiliserat lagstiftning och han kommer INTE ATT DÖDAS!
Kanske flera har samma undran och därför lägger jag ut följande svar som jag skrev:


Hej X

Härligt att du reagerar som du gör.

Bilderna är en avrättning enligt en strikt tolkning av Sharialagen i Somali. När jag fick dem var jag chockad och FÖRBANNAT!.

Om man tittar noga ser man en man i blå klädsel kasta en sten som fortfarande är i luften i en rak linje mellan hans hand och den (avlidens?) huvud.

Särskild upprörande tyckte jag att relativ modern civilklädda personer (alla herrar) deltar,

att koralblock fanns lagrade i förväg i torra sanden,

att en modern bilmodell syns för att underlätta långväga besökare/deltagare,

det stora antal åskådare som vill se en människa torteras och dödas,

de käpp-utrustade bödlar,

att man tillåter fotografering….

Utdragen exekution som folknöje!

DETTA ÄR RELIGIÖS INSPIRERAT BARBARI!

Jag som är uppväxt under ett annat barbari (andra världskriget) tyckte att det i vårt flata samhälle är BRA att visa vad människor - inspirerat av en intolerant inhuman indoktrinering - fortfarande är kapabla till.

Homo, homini ,lupus.

När jag fortfarande sökte hjälp för att få bilderna på facebook, kom i söndags programmet Kalla Fakta. I det sades att Kista har fått beteckning Lilla Mogadishu, att flickor blir utskällda och hindrade av religiösa gäng. En imam som åberopade hans egna lagar, Sharia, berättade att kvinnor som går på dans hamnar i helvetet. Rekrytering till Jihad kom på tal. En somalisk fritidsledare som organiserar danskvällar för pojkar och flickor år dödshotad och blir trakasserat.

DETTA ÄR SVERIGE FÖR FAN! DET ÄR STORSKALIG EXTREMISM SOM SKADAR ANDRA. Och det är människor som vi tillåter här för att komma undan förtryck, som drabbas.

För att jag är mot förtryck, för demokrati, för tolerans, för åsiktsfrihet (även den religiösa) känner jag att jag måste reagera. Om inget annat, för min egen självrespekt.

Programmet och min bloggkommentar blev en bra illustration till bilderna – INTE tvärtom! Jag som är gammal och dataokunnig, la ner rätt mycket tid för att hitta ett sätt att få bloggen och bilder tillsammans och till slut lyckades jag utan hjälp.

Bloggen slutar med det som jag är verkligen glad över: Att den stora majoritet av våra islamiska nysvenskar är anständiga, hårdarbetande MEDborgare som ta lika mycket avstånd från extremism som du och jag.

Bästa vän, jag hoppas att härmed har gjort klart meningen mitt budskap och att du inte bara mår illa av bilderna, som du skrev, men att du också från din position, på ditt sätt, gör vad som är en humanistisk plikt för oss alla som tror på ett civiliserat samhälle.

Med vänlig hälsning

Johan

mj

Inga kommentarer: