torsdag 4 februari 2010

MORFAR OCH EUTANASI

När Morfar träffade Hr Ordförande senast var han inte glad över yttrandefriheten i hans liberala Centerparti.Han klagade över att en av hans motioner (om Eutanasi)till sommarens riksstämma blev bortcensurerat.
Sedan fick en kvinnlig läkare ta upp frågan i partitidningen (C.) men blev på samma sidan nedsablat av en kollega från den inre kretsen.
Hr.Ordf.tyckte då att nu kunde han som replik i samma tidning framföra hans syn på Eutanasi och skev ett inlägg i debatten.
Men trots att nästa tidningsupplaga hade som tema "VALFRIHET I VÅRDEN" med artiklar av partiledare Maud: " Grundläggande att så långt som möjligt måste patientens behov och önskningar styra"och andra med rubriken "Valfrihet inom vården rött skynke för S","Varje patient är en affärsmöjlighet"(Grön kapitalism?),"Utan valfrihet ingen patientmakt"(Nota bene, av samma läkare som fick trycka ner kollegan i förre upplagan) fick hans syn inte bli känd för partimedlemmarna och publicerades inte.

Vilket larv, säger jag till Hr.Ordförande,skall vi efter bilproduktionen, ytterligare ta bort en av de saker som Sverige är bäst på i hela världen, nämligen världsrekordet i högst antal självmord?
Och varför belasta sjukvården?Det är inte en statligt angelägenhet att ge gratis sprutor.Varken till narkomaner eller till döingar.
Har man tungt kroppsligt och obotligt lidande så kan man väl dränka sig,hoppar framför tåg,glädja sig över att för en gång pressa bilen till maxfart, försöka spara mediciner osv.Sånt får inte belasta vården!
Det räcker väl för f.. med att med skattemedel ta livet av ofödda, när ungdomar glömmer kådissar.

LIVET ÄR HELIGT I VÅRT LAND. BASTA!

Även om det finns en majoritet av äldre och patienter som kräver respekt för självbestämmande i livets terminala fas, ägar i vårt land bara Staten rätt att döda genom att kräva lydnad av ordningsmakten och inkallade pojkar.Du som vill att vilken kotte som helst få bestämma över eget liv har ingen moral" sa jag till Hr.Ordförande.

"Må så vara,morfar" svarade han" men jag har levt lyckligt i 56 år med min älskade fru och om det någon gång skulle ta slut och jag inte kan leva i meningslöst, miserabel ensamhet, då åker jag till mitt gamla hemland Holland, för där är det på gång att utvidga assistansen också för dylika fall".
"Och jag,svarade jag, skall om om jag bli någonsin bli gammalt, enligt god svensk sed se till att få ut så mycket som möjligt av skattemedel innan och då jag dör, och när jag ligger flåsande i halv coma med en grupp andra i dödssalen på geriatriken, med eller utan morfine, hålla ut så långt det går".

Nåväl för att visa hur kriminell och omoralisk hr.Ordförande tänker, publicera jag här hans censurerade debattinlägg:


RÄTTEN TILL EN VÄRDIG DÖD.

Två läkare yttrar sig i nr 3. av denna tidning om aktiv dödshjälp. Anna Hedbrant pro och Anders W Johnsson kontra.
Bra, för frågan är aktuellt. En annan läkare, P.G. Jerskild, yttrar sig också ofta med mycket patos i den offentliga debatten för eutanasi (aktiv dödshjälp).
Men jag förstår inte varför inte varför läkarkåren anser sig äga frågan.
Det ANGÅR dem för de kommer in i bilden för att verkställa patienternas vilja i livets slutskede.
Men frågan ÄGS av oss alla!
Jag är invandrare från Holland där eutanasi har funnits i tiotals år. Flera av mina familjmedlemmar har på en självbestämt tid med hjälp av eutanasi, i fred och värdighet tagit avsked från familj, vänner och livet. Mest i hemmiljö.
Ingen regeringsbärande parti där har någonsin begärt att klockan skall vridas tillbaka och eutanasi förbjudas.
Inte ens det mäktiga Kristendemokratiska partiet.
Flera demokratiska länder och stater har efteråt infört eutanasi.
Reglarna är att:
Patienten är obotlig sjuk och har olidlig smärta.
Uttrycker sin vilja.
Hjälpande läkare tar en second opinion av en annan läkare och polisanmäler utfört eutanasi.

Frågan är inte att tvinga en läkare att begå en enligt honom amoralisk handling, men medborgares oinskränkta rätt att bestämma över sitt eget liv (inklusive rätten att inte leva) och medicinskt behandling. Läkare är en av de frivillig assisterade aktörer, tillsammans med professionella rådgivare som t.ex. sjukhusets kurator, prästen m.m.
Det finns i landet tillräckligt läkare som, utan att de känner komma i konflikt med deras yrkesetik, är beredda att bistå sina patienter med eutanasi.

Många av oss äldre fruktar inte döden men hatar att när vi är dementa, cancersjuka m.m, hjälplöst och ovärdigt tillbringar våra sista dagar i dödsrummet i ett sjukhus, helt eller halv medvetslöst. Samtidigt som våra kära och anförvanter följer den smärtsamma nedbrytningen, lidande i spänning och som sen slutligen kanske ändå missar avskedsögonblicket. Den palliativa vården ger inte denna valfrihet och bör därför kompletteras.
Jag har ställt en motion om frågan till riksstämma i Örebro men den hanterades som en non-issue fråga.
Hoppas för egen del att center som liberal parti med respekt för de individuella fri- och rättigheter driver denna humana fråga innan jag själv uppfyller kriterier och anser att jag är i behov av den.

Johan Wouters
Kretsordförande Nacka


mj

Inga kommentarer: