onsdag 10 februari 2010

MORFAR OCH SAS LYSANDE FRAMTID



Morfar är som bekant en fan av företagsdoktor fru Olsson och kan inte låta bli att uttrycka beundran för regeringens geniala drag igår.
Landets flygande flaggskepp SAS, skall personalmässigt minskas kraftigt. Det bör funka bättre när vi får mindre personal än passagerare.
Den mäktiga glasborgen vid Hagapark skall avyttras, samtidigt skall 5 nya avgörande miljarder kronor pumpas in, utöver de 6 avgörande miljarder som garanterat skulle göra företaget frisk för ett år sedan.
Men nu är allt annat än då vi gjorde en liten felbedömning på några milliarder för ett år sedan, för som vi fått höra skall företaget nu inriktas på att gå med VINST och skall vi konkurrera ut Ryan-Air, Lufthansa, Brittish Airways och Air France-KLM.

Och här kommer det smarta, för som Maud informerade om på TV, sedan när SAS har blivit en höna som värper guldägg, skall vi sälja!
Vilket strålande exempel på ekonomisk tänkande för alla landets företagare.
Hallo, Hennes & Maurits och Kampråd sitter ni och sover? Det har allt för länge gott dunderbra för er, ni borde ha sålt för länge sedan!

Frågan vi måste lösa är bara: Till vem vi kan sälja, när vi har konkurrerat alla andra ur marknaden och vem på den fria marknaden vill betala tillbaka skattebetalares 11 miljarder när det är ingen som vill satsa en krona idag?

Morfar vet vad som kommer att hända:

Maud skall sälja till SPYKER!

De har ju faktisk erfarenhet av att bygga miljövänliga plan i segelduk. Världsledande för 90 år sedan och därav propellern i deras logo.

Morfar fick också i samma nyhetssändning av hallåmannen veta att de stackars svenska flygplanschaufförerna i SAS diskrimineras med 30 000 kr/månad i förhållande till de danska.
Att facket kan acceptera att de våra bara tjänar drygt en million kronor per år men ändå har samma tunga slitjobb som södergrannar!
Christian Tyranns barn suger ur svenska skattebetalare igen.

För att inte tala om våra stadsbusschaufförer vilkas månadslöner inte ens kommer upp till skillnaden mellan svenska och danska Airbus-rattare, men som ändock måste betala sina semesterresor själva, inte har en assistent bredvid som gör samma jobb, inte har en automatpilot som möjliggör att de sover på arbetstid, inte har en kaffétant som springer runt med taxfreesprit och som, särskild i stadstrafik, måste ta hundratals beslut och undanmanövrer per timme för att undvika olyckor.

Surpuppa Hr. Ordförande som alltid vet bättre, säger:” Vi borde inte använda skattebetalares miljarder för ytterligare ett högriskprojekt, men ta lärdom av vad som hände med Sabena, Swissair och andra små länders flygbolag och glömma nationalistiska prestigeprojekt.”
Han uppmanar regeringen att vara realistisk, bli av med SAS, sluta slänga bort pengar i svarta hål och använda våra skattepengar där de verkligen behövs.

"Grinig gammal gubbe den där", säger jag, och utropar glad:

MERA MAUD, MERA MAUD...


mj

Inga kommentarer: