söndag 4 oktober 2009

MORFAR AVSLÖJAR

Morfar har fått tag i hans antagonists propagandaskrift.Herr Ordförande verkar tro att man kan sätta sig över jantelagen och kritisera den arbetsgivare där han söker jobb.
Här kommer den:



Vakna Centerpartiet.



Jag minns när en äldre person förnyade partiet och omvandlade ett parti för landbrukare till ett genuint parti för hela folket. Gunnar Hedlund var en djärv ledare. Center växte till ett stort parti med nya profilerande begrepp som miljö och decentralisering.

En annan äldre partiledare, Gösta Boman, förändrade sedan det konservativa högerpartiet till ett liberalt parti, som därefter växte till dagens mest dominerande borgerligt parti.

Efter senaste valet var Center det andra största parti inom Alliansen, men sedan FRA-lagens debatt är partiet i skuggan av de andra Alliansbrödrar.

Jag har tidigare lämnat synpunkter på att Riksstämman missade chansen att kunna visa att partiet står för förnyelse och förändring. Jag deltog själv i debatten om Euro, Nato, stöd i livets slutskede, demokrati, anhörigvård, kärnkraft, könsstympning m.m.



Sedan kom EU-valet som gav förlust för Center likväl Kyrkovalet.



Mindre än ett år är kvar till Riksdags-, Landstings- och Kommunalvalen!

Partiet behöver nu riksdagskandidater som kan bryta trenden, som är kreativa, som är karismatiska och som är eniga om att det mellan höger och vänster finns plats och behov av ett stark populär kraft i det politiska mittfältet.

Alla partier talar om vård, skolan, omsorg och ekonomi. Förvissa väldigt viktiga frågor, men det var de under Gunnar Hedlunds tid också. Till valet behövs en profilering som visar att partiet är unik och olik de andra borgerliga partierna.

Jag vill lämna några idéer som kanske kan markera att Center är det partiet som vågar ta nya tag och som kan föra nya element i valdebatten

De begrepp jag tänker på är TOLERANS, MOD OCH GENEROSITET.

Egenskaper som varje svensk uppskattar men inte förekommer i partiprogrammen.



Liberalism är en gemensam nämnare för hela Alliansen, men frihet kan inte finnas utan tolerans. Tolerans mot de avvikande, invandrare, främmande kultur och religion, andras ideologier, de felande, de framgångsrika, tolerans för det personliga integritetsbehovet m.m. Tolerans är grunden för ett harmoniskt samhälle.



Att ta ansvar för hela folket kan stå i motsatts till eget intresse. Att sätta principer före opportunism kräver mod. Mod att våga säga ifrån, att stå för vad man tycker, att utöva civilkurage, ingripa mot mobbning, modet att gå mot strömmen om ens eget samvete så kräver m.m. Mod krävs för att våga ta ansvar för beslut som förändrar det bestående men som öppnar vägar till en ny och anpassat samhällsmodell.



Ökad individualism är typisk för ett mer och mer urbaniserad samhälle men förutsätter generositet. Generositet mot de svagare, äldre, mindre bemedlade, de diskriminerade, medtävlande på arbetsplatsen, mot andra demokratiska partier som också ärligt arbetar för det allmänna bästa, m.m. Generositet är hörnstenen i all samarbete.



Jag är kandidat till riksdagen (kolla gärna beskrivning i medlemsomröstnings broschyr och morfarjohansblogg.blogspot.com) och jag är medveten om att en kritisk inställning inte är den bästa merit för att bli populär hos dem som inte har lyckats att förbättra eller behålla valresultatet, men min oro för landets bästa parti med så många bra medlemmar får inte tystas av eget intresse.

Jag har ett bra innehållsrikt liv som 73-årig och har inget behov av en politisk karriär, men om jag får medlemmars förtroende vill jag sätta min kapacitet, kompetens och talanger till partiets förfogande med det övergripande syfte att tillsammans med Centerns riksdagskolleger bidra till ett bättre samhälle för våra barn och barnbarn.

Jag vill gärna ha er stöd men om inte så är fallet har jag en förhoppning att ni och stödjer någon av de utmärkta kandidater som ni vet om att de känner samma oro som jag och som igen vill föra Center till den situation på 70-talet när vi med begrepp som decentralisering och miljö var det största borgerliga partiet.

Utgångsläge är trots allt inte så dåligt för om något utmärker vår partiledare Maud Olofson så är det mod, tolerans och generositet.



Johan Wouters, Kretsordförande Nacka

Inga kommentarer: