söndag 25 oktober 2009

MORFAR HAR FÅTT BREV

Morfar har som reaktion på hans blogginlägg "HÅLL SVERIGE RENT" fått ett brev från Hr.Ordförande Johan W. Nackacenter. Tillika svenskhetens dödgrävare.Här har han mage att förringa det bästa som har hänt i sveriges politiska liv sedan Sjöbohjältarna:Marschen mot Riksdagen av Sverige Demokraterna.
Karl har upptäckt vårt hemliga vapen:Den diskreta diskrimineringen.


Döm själv och hård:
_____________________________________________________________________________________

Hej Morfarjohan

”Nej, då får du inte katten” Sa damen. Jag hade ringt på en annons om kattungar som skänktes bort. Min fru skulle fylla år, hon gillade katter och efter min korta förfrågan och motivering hade damen glad babblat på tills hon plötsligt frågade: Är du utlänning?Det blev ingen katt när jag bekräftade.
Detta var länge sedan, jag var ny som nysvensk och holländare var exotiska främlingar.
Jag har kvar min brytning och är nöjd med mitt invandrarliv. Men det är litet jobbigt att alltid blir litet särbehandlat när jag träffar obekanta och öppnar mun. Folk talar oftast extratydligt och långsamt när jag frågar något, kollar om jag har förstådd, upprepar för säkerhetsskull och är överdriven vänliga. Många går utifrån att om någon talar med ett handikapp så är han också mentalt handikappat.
Men jag har andra egenskaper som gör att jag klarar mig fint och har vänner i alla samhällsklasser, även rasister.
Fast för alla utlänningar gäller att vi i en konkurrenssituation som oftast skall vara bättre än de helylle.
Men det finns de som inte har det lika lätt, som vill integreras men aldrig helt accepteras, som kom förhoppningsfulla till det toleranta landet men stöts bort av den diskreta diskrimineringen. Som vill kombinera deras egen kultur med det nya landets, får formellt stöd men inte kommer någon vart. Den nedlåtande diskriminering som aldrig uttalas öppet, som är under ytan och förnekas. Som gör att invandrarkollektivet är underrepresenterat i högre funktioner i arbetslivet, i politiska partier, bland kultureliten, massmedia osv. och överrepresenterat i lågstatusområden.
En i själva verket ojämställdhet, som skapar vrede och uppgivenhet i andra generationen.
Denna osynliga, vardagliga, latenta och nedsättande behandling är för nysvenskar ett mycket större problem än om en litet, öppet invandrarfientligt parti kommer in i Riksdag.

De etablerade partier upprörda över SDs framgångar har en del att sopa framför egen dörr.

MVH

Johan W.

Inga kommentarer: