torsdag 22 oktober 2009

MORFAR SKALL BLI FÖRMÖGEN

På bloggen av en rektor i Västerbotten, tillika predikant, tillika kommunalpolitiker och riksdagskandidat läser morfar en bra argumentering varför landets ekonomiska tyngdpunkt inte ligger i Stockholm och att Stockholms handelskammare, som verkar tro det omvända, håller på med sandlåda argumentering.
Rektor skriver om våra naturtillgångar, billig el, att landsorten betalar utbildning av arbetskraften som flyttar till Stockholm och betalar skatt där. Och vilka miljarder Stockholm skulle gå mista om, när icke-stockholmare på besök i huvudstaden skulle handla så absolut litet som möjligt och skulle undvika att övernatta.

Det ligger mycket i det.

Morfar skall börja med att begära 3 miljon kr.för att han som invandrare kom med en utbildning som arkitekt, ersättning för morfars mamma och pappa som skötte om honom från barn till vuxen, dagis, grundskola, gymnasium, hälsovård, mat, kläder m.m.
Sedan flyttar jag till Västerbotten och blir automatisk delägare i ”våra” naturtillgångar. Malm, skog, regn, skidbackar, vinden, älgar, fjällen, mygg, och vattenkraftverk.
Sedan få jag norrlandssjuka, och säljer allt som jag är delägare i.
Flyttar rik till Stockholm köper mer än absolut nödvändig, undviker inte att övernatta och begär en fet kompensation för det.
Livet blir helt rättvisst om jag bara kunde komma på hur jag kan undvika att betala skatt där.

Inga kommentarer: